Pages

BATU GAJAH

                                                         Charles Alma Baker, House

 Rumah ini dahulunya dimiliki oleh Charles Alma Baker yang dilahikan di Otago, New Zealand. Asalnya ia merupakan rumah berbumbungkan atap, mungkin telah dibina pada 1890 atau 1900.  Charles Alma Baker seorang juruukur, pelombong dan peladang dari New Zealand yang tiba di Batu Gajah pada lewat 1890an. Dia bertugas di Pejabat Tanah Kinta dan dalam kerja-kerja pembinaan jalan di Perak Selatan. Dia dianggap salah seorang perintis yang menyumbang dalam pembangunan Batu Gajah.
Mulanya Alma Baker diberi kontrak untuk kerja-kerja ukur bagi kerajaan Perak sebelum kontraknya ditamatkan pada 1897 setelah kejituan kerja ukurnya menyebabkan siasatan dijalankan ke atas aktivitinya. Konsesi perlombongannya yang paling menguntungkan ialah di Gunung Lanno yang kemudiannya membiayai penglibatannya dalam perladangan getah.

Komen rakan saya:


Azhar Rangkuti

Rumah ini telah dibeli, dibuka dan dibina semula oleh seorang tokoh korporat di Terengganu. Kisahnya pernah keluar di STAR beberapa tahun lalu . Dulu, masa duduk Bemban, selalu pass by rumah ni (dekat kem askar), bila nak ke pekan atau Changkat .
Dengar khabar D.O. kena tukar sebab Sultan murka sebab rumah ini dijual tanpa pengetahuannya.


 Benarlah seperti kata Azhar Rangkuti. Rumah Charles Alma Baker telah mengalami perubahan bila ia dibina semula di Setiu, Terengganu oleh pemilik barunya. Kini ia dinamakan RUMAH OMBAK. 

1 comment:

bdol plangi said...

menarik arkitektur rumah ni..

kalau menurut cara orang di dusun tua..

ketinggian tiang rumah bergantung kepada paras banjir yang melanda..

walau bagaimanapon..

senibina mandailing tetap hebat tanpa mencicirkan seni warisan..

horas..!!!